Op vrijdagavond 9 mei is in een volle foyer van Schouwburg De Lawei de nieuwe citymarketingcampagne voor Drachten gelanceerd. Met krachtige woorden, een trotse burgemeester en een indrukwekkende spoken word-performance werd de toon gezet: Drachten is alles.
De campagne is een initiatief van citymarketingorganisatie Open Drachten en zet Drachten neer als innovatieve maakstad met karakter, lef en energie. Niet gevangen in één beeld, maar verteld in 88 woorden die samen de veelzijdigheid van de stad vangen. Woorden die je voelt, herkent, en die ruimte laten voor je eigen verhaal.
Burgemeester Fred Veenstra, sinds november 2024 in functie, opende de avond met een persoonlijke toespraak: “Drachten barst van daadkracht. Wie zegt dat Drachten ‘net niks’ is, kent deze stad niet. Drachten is alles.” Aansluitend werd de campagnevideo in première gebracht, waarin hij zelf hoofdverteller is.
Hoogtepunt van de avond was de spoken word-performance van Oane Marten van der Veen, begeleid door gitarist Jesse Jay Pestman. Met passie, ritme en gevoel gaf hij zijn eigen draai aan de woorden van Drachten – live, tussen het publiek in de foyer.
De komende maanden is de campagne zichtbaar in het straatbeeld, op sociale media en via radio. Inwoners worden uitgenodigd om hun eigen woorden aan het verhaal toe te voegen. Want het verhaal van Drachten maken we samen.
Nieuwsgierig? Kijk op www.opendrachten.nl/energie